Reklama bez reklamy, czyli trudny marketing kancelarii adwokackiej

20 października 2019

Chociaż pojęcia marketingu i reklamy nie są tożsame, to trudno wyobrazić sobie skuteczną strategię marketingową pomijającą jeden z jej najważniejszych filarów, jakim jest promocja, której głównym elementem składowym jest właśnie reklama. Dlatego warto zastanowić się, jak prowadzić marketing kancelarii adwokackiej, by pomimo nałożonych obostrzeń był on skuteczny.

Marketing kancelarii adwokackiej

Brzmi jak oksymoron? Niezupełnie. Prawdą jest, że usługi adwokackie trudno jest promować z uwagi na zakaz reklamy przewidziany w paragrafie 23 Kodeksu etyki adwokackiej. Z tego względu tak ważne jest odróżnienie „reklamy” od „dozwolonej informacji”, której zręcznie wykorzystanie może przysporzyć kancelarii wzrostu liczby klientów. Wracając do problematyki zakazu reklamy to ma on charakter bezwzględny. Jednak Kodeks etyki dopuszcza dozwolone sposoby informowania, które opisano w §23a ust 2, zawierające treści narzucone normą §23a ust 3. Skupmy się na tych elementach, które będą miały wartość marketingową.

Dozwolona informacja jako narzędzie marketingowe

Kodeks etyki dopuszcza upublicznianie pewnych treści, które wykazują wysoką wartość promocyjną usług adwokata. Należą do nich:

  • informacja o stopniu naukowym adwokata;
  • data założenie kancelarii;
  • wykaz publikacji.

Wskazane wyżej wyliczenie otwiera informacja o stopniu naukowym adwokata. Fakt, że mecenas jest doktorem nauk prawnych, doktorem habilitowanym czy profesorem buduje prestiż kancelarii. Drugą dopuszczalną treścią, ale jakże istotną z punktu widzenia marketingu, jest data założenia kancelarii oraz data rozpoczęcia działalności. W przeświadczeniu klientów nadal dominuje pogląd, że im starsza kancelaria, tym bardziej doświadczony (a więc i skuteczniejszy) pełnomocnik. Dlatego  też nie wahajmy się informować o stażu naszej praktyki w charakterze zawodowego pełnomocnika. Równie przydatną marketingowo treścią będzie także podanie do  publicznej wiadomości wykazu publikacji adwokata, jeżeli takowe posiada.

Pozycjonowanie strony internetowej  a marketing kancelarii adwokackiej

Problematyczna jest kwestia pozycjonowania strony internetowej. Kodeks etyki wskazuje, że adwokata obowiązuje zakaz korzystania z reklamy, jak również zakaz pozyskiwania klientów w sposób sprzeczny z godnością zawodu oraz współpracy z podmiotami pozyskującymi klientów z naruszeniem prawa lub zasad współżycia społecznego. Natomiast stanowisko wyrażone przez Komisję Etyki NRA wskazuje, że korzystanie z usług takich jak Google AdWords nie można jednoznacznie traktować jako reklamy. Należy jednak odpowiednio formułować ofertę usług oraz unikać słów wartościujących i oceniających takich jak np.: najlepszy, specjalista, najważniejszy.

Skuteczny marketing kancelarii adwokackiej zgodny z prawem

jest możliwy. Wprawdzie adwokatów obowiązuje zakaz reklamy, ale nie zakaz korzystania z dobrodziejstw współczesnego świata, jakim jest Internet i media społecznościowe. Ponieważ o prowadzeniu fanpage’a na FB pisaliśmy już nieraz, przypomnijmy tylko, że dobrze prowadzony profil w mediach społecznościowych na pewno się opłaci. Innym sposobem często wykorzystywanym do promocji usług jest własny blog. Internetowy dziennik, w którym adwokat przybliża swoim czytelnikom meandry przepisów prawnych na pewno zainteresuje odbiorców, którzy chętnie poznają kim jest jego autor. A ciekawi jesteście co z newsletterem?

Newsletter – dozwolony czy nie?

Zaspokajając waszą ciekawość odpowiemy, że nie narusza on Kodeksu etyki. Z prostego względu. W §  23b ust 1 wskazane jest, że adwokatowi nie wolno proponować usług potencjalnym klientom w formie oferty skierowanej do osób, które uprzednio nie wyraziły takiego wyraźnego życzenia. Newsletter nie łamie rzeczonego zakazu. Dlatego drodzy Prawnicy – blogerzy możecie bez obaw proponować swojemu czytelnikowi zapisanie się do newslettera zawierającego wasze wpisy, bowiem to czytelnik bloga zadecyduje, czy pozostawi wam swój adres mailowy, a tym samym wyrazi swoje „życzenie”.

Skuteczny marketing kancelarii adwokackiej jest możliwy

i należy o tym pamiętać. Kancelaria prawna działa na ryku i świadczy usługi jak każda inna firma, dlatego  zadbajmy o jej konkurencyjność. Troska o wizerunek kancelarii na pewno się opłaci, a nic nie daje adwokatowi takiej satysfakcji, jak kolejna wygrana sprawa i kolejny nowy klient. Zatem, do dzieła!