Jak zbudować markę kancelarii?

Jak zbudować markę kancelarii? To pytanie zadaje sobie każdy początkujący prawnik. Marketing prawniczy jest niewątpliwie trudną dziedziną, a ograniczenia nakładane Kodeksem Etyki nie pomagają w budowaniu skutecznej strategii. Jak zatem wybić się, na i tak trudnym rynku usług prawnych, oraz stworzyć silną i rozpoznawalną markę?

Jak zbudować markę kancelarii – 5 podstawowych kroków

Każdy prawnik chce być rozpoznawalny na rynku. Prócz wiedzy i umiejętności konieczna jest również odpowiednio dobrana strategia marketingowa, która pozwoli na skuteczny branding. Dlatego budowanie marki kancelarii musi skupiać się na dwóch podstawowych aspektach: stworzeniu pozytywnego wizerunku kancelarii i utrwaleniu go w umysłach klientów.  Zatem jak zbudować markę kancelarii? Oto kilka wskazówek:

  • postaw na samoświadomość;
  • zadbaj o wizerunek kancelarii w sieci dzięki odpowiedniej stronie internetowej;
  • zostań ekspertem w swojej dziedzinie;
  • bądź aktywny w sieci;
  • udzielaj się w życiu publicznym.

Miej świadomość swoich mocnych i słabych stron

Geniuszem nie jest ten, który wie wszystko, tylko ten, który wie wcześniej. Jak zatem zostać genialnym prawnikiem? Wystarczy zrozumieć, że aby osiągnąć sukces nie należy być „uniwersalnym” prawnikiem.  Każdy z Was specjalizuje się w innych obszarach usług prawnych. Dlatego to, co Was odróżnia jest Waszym atutem. Jeżeli Twoim żywiołem jest sala sądowa, a pisanie umów wywołuje u Ciebie torsję, przyznaj to sam przed sobą i postaw w swojej specjalizacji na sprawy sporne.  

Ludzka strona kancelarii prawnej

Strona internetowa w dzisiejszych czasach to podstawa. Potencjalni klienci rzadko wchodzą „z ulicy”. Najczęściej przed dokonaniem ostatecznego wyboru pełnomocnika dokładnie przeszukują Internet, zapoznając się w pierwszej kolejności ze stronami poszczególnych kancelarii. Dlatego treści nań umieszczone są szczególnie istotne. Potencjalny klient powinien bez trudu odnaleźć takie informacje jak:

  • usługi oferowane przez kancelarię;
  • sposoby kontaktu z klientem
  • zespół kancelarii.         

Sprzyjać temu będzie odpowiednie menu oraz podstrony, które szybko przekierują klienta do interesujących go treści. Nie bez znaczenia jest dobrze dobrana szata graficzna i logo, które pozwoli na wizualną identyfikację i rozpoznawalność kancelarii.    

Ważnym aspektem budowania marki jest przedstawienie zespołu kancelarii. Dlatego pożądanym zabiegiem jest umieszczenie na stronie internetowej sylwetek pracowników wraz z wyszczególnieniem specjalizacji zawodowej. Warto przy tym pamiętać o zachowaniu zasad dress code’u. Dotyczą one nie tylko ubrań, ale również dodatków, biżuterii i makijażu. Podstawowa zasada to klasyczny ubiór oraz dyskretne dodatki i makijaż, zgodne z zasadą, że mniej znaczy więcej. Właściwy wizerunek zewnętrzny to podstawa. W końcu jak nas widzą, tak nas … zapamiętują 🙂 .   

Zbuduj markę kancelarii na swoim autorytecie jako specjalisty

Samo „bycie dobrym i skutecznym” prawnikiem to nie wszystko w dzisiejszych czasach. Przy tak dużej konkurencji na rynku warto zainwestować w swój własny wizerunek, a to z pewnością przełoży się na wizerunek twojej kancelarii. Co powinieneś zrobić?

Dziel się wiedzą, nie tylko na sali sądowej. Służą temu publikacje w branżowych czasopismach oraz artykuły eksperckie na portalach o tematyce prawniczej. Potencjalni klienci początkowo starają się rozwiązać nękający ich problem samemu, przeszukując dostępne treści w Internecie. Dobrze, by przy okazji zobaczyli również Ciebie.  

Warto także zainwestować czas w eksperckiego bloga. Jest tylko jeden warunek – treści muszą dobre albo żadne. Jakie blogowe wpisy można uznać za dobre? Takie, które będą napisane przystępnie. Nie sztuką jest opisać złożony problem przy wykorzystaniu fachowej nomenklatury. Wtedy z pewnością grono odbiorców zmniejszy się o wszystkich „z poza branży”. Sztuką jest natomiast opisać daną instytucję w sposób łatwy i przystępny dla zwykłego zjadacza chleba.  Warto też dobierać tematy „z życia wzięte”.  Jeżeli chcesz zaciekawić czytelnika – klienta, nie rozpisuj się o sprzeczności norm  prawnych. Postaw za to na zagadnienia ciekawe i przydatne, przykładowo napisz, jak wykorzystać facebookowe wpisy męża w sprawie o rozwód.   

Jak zbudować markę kancelarii? Użyj do tego mediów społecznościowych

Strona internetowa to nie jedyne medium w sieci, które pozwala dotrzeć do klientów. Dlatego media społecznościowe są skutecznym narzędziem uzupełniającym i pozwalającym zaistnieć kancelarii w świadomości potencjalnych klientów. Prym niezmiennie wiedzie Facebook oraz nieco mniej popularny Twitter. Jeżeli chcesz dowiedzieć się, jak prowadzić swój fanpage, niezbędne informacje znajdziesz tutaj. Jeśli natomiast zastanawiasz się nad wykorzystaniem do tego Twittera, zapraszam do lektury.

I na koniec…

Warto być konsekwentnym. Konsekwentnym w działaniu. Jeżeli zdecydowaliśmy się promować usługi w ramach mediów społecznościowych, nie zaniedbujcie swoich profili. Jeśli postawiliście na bloga, sprawcie, by ten blog żył. Sukces nigdy nie przychodzi łatwo, ale odrobina wysiłku zawsze się opłaci 🙂